Van een baan als elektromonteur naar een miljoenenbedrijf
Je bent zelfstandig elektrotechnisch installateur en hebt nog tijd voor extra klussen. Helaas, zijn die klussen er niet. Wat doe je dan? Je start met 2000 euro en een berg enthousiasme een online groothandel in Enschede. Dit is het verhaal van Ruud Pierik (35). Guess what? In vijftien jaar tijd is het uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Hoe dan?
Tijd vrij als elektrotechnisch installateur is nu ondenkbaar. Tientallen elektromonteur vacatures staan online. Helaas, voor Ruud was het realiteit. Zijn enthousiasme en ondernemersgeest hebben hem veel gebracht. Zijn online groothandel Elektramat groeide uit tot een miljoenenbedrijf. Naast zijn schoenen lopen doet hij niet, de nuchterheid zit er nog altijd in.
„Welkom, ik ben Ruud", heet hij het AD welkom. De directeur draagt werkschoenen, een spijkerbroek en blauwe bedrijfspolo. „Directeur? Nee, hoor. De hele dag vergaderen en achter je pc zitten is niks voor mij. M’n handen moeten vies worden.”
In 2006 begon een groot avontuur
- Pierik Elektrotechnisch Installatiebureau. Hij lacht er nu om. „Ik stapte in 2006 spontaan binnen bij de Kamer van Koophandel. Ik heb die slechte, veel te lange bedrijfsnaam daar ter plekke verzonnen.”
Pierik had als elektrotechnisch installateur te weinig werk en begon thuis met de onlineverkoop van schakelkasten. De bedrijfsnaam veranderde snel in Elektramat en tot op heden zijn zij drie keer verhuisd. Het bedrijf groeit als een tierelier: het huidige pand is alweer te klein en dus wordt er een groot magazijn bijgebouwd.
Webshop met meer dan 400.000 producten
Hij was op het juiste moment, op de juiste plek. Zo verklaart Ruud zijn succes. „Veel groothandels hebben een kans laten liggen.”De markt is erg veranderd sinds 2006. De webshop telt inmiddels meer dan 400.000 producten: van zonnepaneel materiaal tot groepenkasten. En in 2018 werd Mike van Klaveren (33) mede-eigenaar en aangesteld als technisch directeur. Ruud: „Dit kon en wilde ik niet meer alleen. Mike en ik hebben dezelfde achtergrond. Hij is een fijne sparringpartner en vanaf het begin al bij Elektramat betrokken.”
Niet alleen binnen het bedrijf veranderde er veel. Klanten worden steeds handiger en gaan met hulp van YouTube zelf aan de slag. „Voor corona was de verhouding: 70 procent zakelijke markt, 30 procent particulier. Nu is het fiftyfifty. Het eerste kwartaal groeiden we daardoor met 100 procent, dat is normaal 60 procent.”
Ook aan de slag met wat technische hulp via YouTube?
Lange levertijden zorgen voor grote voorraden
Het pand is na een jaar alweer te klein. „We hebben nu al vijfhonderd pallets met producten elders staan.” De klantvraag is groot en tegelijkertijd worstelt de branche met een grondstoffentekort. „Met langere levertijden tot gevolg, daarom houden we een grotere voorraad aan.”
Elektramat gaat niet verhuizen, maar misschien wel uitbreiden, verklapt Ruud Pierik. „Een tweede vestiging in het midden van het land is zeker een optie, zodat we ook nieuwe mensen kunnen aantrekken. Want onze grootste uitdaging is nu het vinden van goed geschoold technisch personeel.”
Een elektromonteur is goud waard
Dat het aantrekken van goed technische geschoold personeel een enorme uitdaging is ervaart MAATT ook. Zoveel trouwe klanten die op zoek zijn naar extra kundigheid voor projecten.
Ben jij elekromonteur en wil jij een klant uit de brand te helpen? Kijk dan eens tussen onze vacatures voor elektromonteurs.
Bron: De Ondernemer
Foto: Reinier van Willigen