Ontwikkelingen in de cao Metaal & Techniek [makkelijke taal]
De cao Metaal en Techniek is 196 pagina’s lang. Hoe baan je je daar een weg doorheen? Goed dat wij dat voor je hebben gedaan! In deze blog lees je over de laatste ontwikkelingen in de cao Metaal en Techniek specifiek voor installatiebedrijven. De looptijd van deze CAO is van 1 april 2024 tot 31 januari 2026.
Over welke ontwikkelingen gaat het?
In deze blog gaan we vooral in op ontwikkelingen in de cao Metaal & Techniek over loon, pensioen, rust en vrije dagen, voor zowel jonge als oudere werknemers. Een aantrekkelijke cao met prettige arbeidsvoorwaarden, zorgt ervoor dat meer mensen in de sector gaan werken. En dat is hard nodig! Door hoge personeelstekorten, is het belangrijk om jonge werknemers aan te trekken en bestaande te behouden.
Stijging minimumloon in 2026
Zoals elk jaar wordt het wettelijk minimumloon twee keer aangepast. Dit gebeurt standaard op vaste momenten, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Dit noemen we ook wel indexeren. Indexeren betekent dat het minimumloon omhoog gaat om mee te groeien met bijvoorbeeld stijgende prijzen en de kosten van het leven.
Stijging minimumloon vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 gaat het minimumloon opnieuw omhoog.
De verhoging is dit keer 2,16%.
Voor werknemers van 21 jaar en ouder betekent dit het volgende:
- Het minimumloon was: €14,40 per uur
- Het minimumloon wordt: €14,71 per uur
Dat is een stijging van:
€0,31 per uur extra
Dus als je 21 jaar of ouder bent en je verdient het minimumloon, krijg je vanaf januari 2026 per gewerkt uur iets meer betaald.
Wat gebeurt er met jeugdlonen?
Niet alleen het loon voor volwassenen stijgt. Ook de minimumlonen voor jongeren onder de 21 jaar (de zogenaamde jeugdlonen) worden aangepast. Dat gebeurt evenredig. Dat betekent dat jongeren dezelfde procentuele stijging krijgen als volwassenen. Dus ook jongeren die minimumloon verdienen, gaan vanaf 1 januari 2026 iets meer per uur verdienen.
Pensioen en deeltijdpensioen
Krijg je pensioen van het Pensioenfonds Metaal en Techniek? Of heb je de AOW-leeftijd bereikt? Als je wilt doorwerken, wordt er dan een nieuw arbeidscontract afgesloten. Je ontvangt wel een wettelijk ouderdomspensioen (AOW) en eventueel een ouderdomspensioen van je werkgever. Doorwerken heeft geen gevolgen voor het aanvullend pensioen dat je bij je werkgever hebt opgebouwd.
Dit zijn in principe geen nieuwe ontwikkelingen, maar wel belangrijke! Door het hoge personeelstekort, is personeelsbehoud ook een agendapunt bij veel werkgevers. Zo is er de optie voor je wat oudere collega’s om wat langer door te werken.
Eventueel kun je in de laatste jaren voor je pensioenleeftijd ook met deeltijdpensioen. Je werkt minder en krijgt vast een deel van je pensioen. Dit moet je zes maanden voor je met deeltijdpensioen wil aangeven bij je werkgever. Ook moet het deeltijdpensioen minimaal gemiddeld vier uur per week zijn.
Stijging AOW-uitkering
Ook de AOW-uitkeringen zijn gestegen. Dat komt door de stijging in het minimumloon. De netto AOW-uitkering voor een alleenstaande stijgt met €92 per maand. Voor gehuwden is de stijging €57 per persoon per maand.
Rust uren
Heb je overgewerkt? Dan moet daar vaak minimaal 11 uur rusttijd achteraan komen. Onder sommige omstandigheden mag je werkgever de rusttijd iets inkorten. Bijvoorbeeld bij een oproepdienst. Valt een deel van de rusttijd binnen de uren die je volgens je dienstrooster moet werken? Dan betaalt je werkgever het salaris van die uren door.
Je werkgever moet je zo min mogelijk laten overwerken. Zo heb je voldoende rust tussen je diensten en kun je met energie aan de slag gaan!
Werkweek van vier dagen
Je kan je werkgever vragen om een werkweek van vier dagen met behoud van je voltijds arbeidsovereenkomst. Je ruilt dan wat vakantie-uren, adv-uren of extra vakantie-uren voor oudere werknemers in. Op deze manier krijg je voor een hele week betaald, met vier dagen werk!
Vakantiedagen
Als werknemer krijg je 200 vakantie-uren per jaar. Ben je 55 jaar of ouder? Dan heb je recht op extra vakantie-uren. Deze worden opgeteld bij je huidige uren. Dat staat in de zware beroepenregeling. Zo heb je meer tijd om bij te komen. Eerst was dat vanaf 54 jaar. Nu zijn de uren iets anders verdeeld onder de leeftijden.
Als oudere werknemer heb je op 30 juni en op 31 december recht op extra vakantie-uren. Hoeveel je krijgt, is afhankelijk van je leeftijd. Hoe ouder je bent, hoe meer extra vakantie-uren je krijgt. Je krijgt alleen extra vakantie-uren als je minstens een half jaar in dienst bent bij je werkgever. In de tabel hieronder zie je hoeveel dagen je krijgt bij welke leeftijd.
| Leeftijd van de werknemer | Aantal extra vakantie-uren op 30 juni én op 31 december |
| 55 jaar | 8 uur (1 dag) |
| 56 jaar | 12 uren (1,5 dag) |
| 57 jaar | 20 uren (2,5 dagen) |
| 58 jaar of 59 jaar | 32 uren (4 dagen) |
| 60 jaar | 40 uren (5 dagen) |
| 61 jaar, 62, 63 of 64 jaar | 48 uren (6 dagen) |
| 65 jaar | 50 uren (6.25 dagen) |
Cao staat nooit stil
De wijzigingen in de cao zijn tijdelijk. In 2026 worden er weer wijzigingen doorgevoerd. Zo zie je dat de cao in de installatietechniek nooit stilstaat. Dankzij vakbonden en gesprekken met bedrijven over werknemerstevredenheid, wordt de cao aangepast.
Werken in de techniek
Technische vakmensen zijn hard nodig. Zeker nu verduurzaming heel belangrijk is en er technische specialisten nodig zijn om zonnepanelen, warmtepompen en nog veel meer te installeren. Daarom is het cao van de installatietechniek weer verbeterd en aantrekkelijker voor jonge instromers. Wil je graag werken in de techniek? Check dan snel onze openstaande vacatures!